ruky a potřesení s ní při předávání dokonale zvládnutého písemného testu nebo vysvědčení ve stylu gratulace. Jako projev uznání žáci jistě ocení i pochvalné poklepání po rameni Kolář Šikulová, Oproti tomu žáci na Montessori základní škole žádné vysvědčení nedostávají, tudíž ani tento druh odměny. U nových a nejistých dětí se má využívat pochval k navození pocitu bezpečí a jistoty, kam jistě spadá i zmíněný fyzický kontakt Randáková, Nyní se podíváme blíže na druhy trestání spadající do této kategorie. Do negativního hodnocení počítáme již takové obyčejné zavrtění hlavou na znamení nesouhlasu se žákovou odpovědí. Když k tomu učitel Jahodnice připojí ještě přísný pohled nebo se zamračí, trest tak zvýší svou účinnost stoprocentně Kolář, et al., U Montessori materiálu je tento druh trestu minimalizován díky tomu, že je zde vše koncipováno tak, aby žák přišel na chybu sám a sám s ní i dál pracoval. Chyba je pro žáky impulsem k dalšímu zdokonalování se, je pro ně něčím běžným, čeho se nebojí. Proto se s tímto trestáním na montessorijské základní škole nesetkáme Zelinková, Za trest na běžné základní škole se dá považovat i pohrožení prstem danému žákovi, nebo Hostavicím montessori školkami odmítavé mávnutí směrem k žákovi, které se mu může zdát až projevem opovržení ze strany učitele za žákovu špatnou nebo žádnou montessori školek Hostavic odpověď. Také může symbolizovat negativní předsudek učitele o žákovi, ten pak vyjadřuje odmítavé mávnutí ve smyslu Ty to stejně Praha 14
nevíš, proto tě nebudu ani vyvolávat. Kolář, et al., Předsudků a škatulkování se mají učitelé na školách Montessori typu vyvarovat, s každým žákem mají zacházet jako s jedinečnou osobností, a tak bychom zde i tento trest hledali marně Montessori, Zmínku nalezneme i ve ŠVP Lehovec Montessori Kladno. Učitel se má při svém hodnocení vyvarovat označování dětí takzvanými nálepkami a použití manipulačních pojmenování Randáková, K více fyzické složce, nejedná se však o žádné tělesné tresty, této neverbální části trestu patří na běžné škole například letmý dotyk například ramene žáka při výčtu těch, kdo nejhůře zvládli test. Tento dotyk pak způsobuje u