jejich úspěchy, ztrácí trpělivost, když se jim něco nedaří, vyžadují pochvalu od dospělého. Rozvíjí si svou fantazii tak, že Invalidovně montessori školek vytváří hry plné smýšlených věcí, mnohdy si i vymýšlí různé historky, s tím je spojeno i porušování hranic, kdy očekává, zda mu Invalidovna ona historka projde. Začíná si vybírat i kamarády, vytvářet citová pouta, naopak je ale též schopno nadávat někomu, posmívat se mu, být vůči němu panovačný. Allen, Marotz, Pětileté dítě Komunikace Dítě je velmi zvídavé, často se ptá otázkami Proč Kde Kdy Co Jeho slovní zásoba obsahuje minimálně tisíc pět set slov, je schopno vymýšlet si své vlastní příběhy, vtipy, dokáže popsat, k čemu daná věc slouží. Jeho řeč je téměř zcela srozumitelná. Allen, Marotz, Osobnostně sociální vývoj Po stránce emoční je již vyrovnanější, je schopno se lépe ovládat. Rozšiřuje si své sociální vztahy i mimo domov a mateřskou školku. Pro každého jednotlivce je důležitá vazba Pražačka s kamarády, dlouhodobě uzavírá pevná přátelství, má rádo kolektivní hru. Utváří si své sebevědomí, rádo zkouší a zkoumá nové montessori školky Invalidovna věci, které občas není schopno zhodnotit, zda jsou pro něj samotné bezpečné. Ovládá princip dělení se, je velmi vstřícné. Stále potřebuje ohodnocení od dospělých, nikoliv už tak zjevné. Rodiče vnímá jako autoritu, poslouchá je. Allen, Marotz, Pojetí dítěte podle Marie Montessori Marie Montessori kladla především velký důraz na jedinečnost každé lidské bytosti, zároveň však poukazuje i na sociální
stránku člověka. Výchova by se měla řídit podle obou těchto aspektů. Jeden z hlavních důvodů, proč Maria Montessori apelovala na lidskou montessori školky Invalidovna jedinečnost, je kvalita lidské společnosti. Aby mohl být vyšší vývoj společnosti, je potřeba, aby byl i vyšší vývoj každého jedince zvlášť. Pokud tomu tak nebude, člověk se obrazně mění ve zvíře a stává se jedním ze smečky, kterou se i nepřemýšleje nechá vést. Člověk se nerozvíjí jako nějaká rostlina, nebo snad jako květina, která v sobě chová program svého vývoje. Ludwig a kol., s. Maria Montessori nevnímala lidskou bytost jako tu, která se vyvíjí dle nějakého procesu, ale která roste podle své vnitřní kreativity. Nicméně