školce, odpověděla paní Hanka takto Určitě se děti motivují k tomu, aby samy chtěly vědět. Učí se o sobě rozhodovat, nést přirozené důsledky, odhadovat své možnosti. Myslím, že děti získávají více znalostí, říkáme si vše tak, jak je. V Monte školkách se děti Podbaba rozvíjí tak, jak potřebují vzhledem k jejich senzitivním obdobím. V běžné mateřince dělají všichni v jedné třídě totéž. Mám pocit, že e tam bere menší zřetel na individualitu jedince. Důležitým rysem správného utváření dítěte je schopnost sebereflexe. Podle slovníku Budovec tento pojem znamená, že se jedinec dokáže zamyslet nad sebou samým a kriticky se zhodnotit. ohlédnutí se zpět za svými činy, myšlenkami, postoji, city, Cílem je zhodnotit sama sebe, rozhodnout, co a jak změnit, zvolit strategii pro budoucnost. Průcha et al., s. Sebereflexi či introspekci můžeme vidět u dítěte, které necháváme samostatně myslet. Takové sebevědomé dítě dokáže zhodnotit situaci a často si i přiznat, že udělalo chybu nebo se naopak pochválit a chtít třeba dokázat více. Sebehodnocení je velmi důležitý aspekt pro dítě. Paní montessori školky Bohnice učitelka Eva na otázku, v čem se dítě v Montessori zařízení rozvíjí, napsala Vnitřní motivace, sociální dovednosti, péče o vlastní osobu a okolí, emoce, znalosti a dovednosti obecně, pracovní návyky, znají lépe sama sebe sebehodnocení. Také v otázce svobody popisuje paní Eva, jak se dítě učí odhadovat množství jídla, které snědí, a jak poznávají své tělesné potřeby. Sebepoznání u dětí je jak montessori školky Bohnice
psychického, tak fyzického rázu. K této problematice se vyjadřuje i paní učitelka Hanka Děti jsou samostatnější, učí se sebehodnocení bez nálepkování. Pracují pro sebe, pro svůj dobrý pocit, ne kvůli pochvaletrestu učitelky nebo rodiče. Proč si učitelé vybrali právě Montessori Protože byl dotazník směřován na pedagogy učící ve školkách či centrech Montessori, zajímalo mne, čím si je tato pedagogika získala a jaké mají o ní mínění. Dozvěděla jsem se také, jak se učitel v zařízení Montessori cítí a co mu to přináší. Hlavním Baba důvodem, proč jít do školky Montessori, bylo, že je dítě středem pozornosti i přes to, že se tak možná necítí, což je v pořádku.