pasivním přístupem snímá z dětí břemeno své autority a vlastní činnosti. Děti se tak mohou samy stát aktivními učiteli. Další charakteristikou je respekt vůči osobnosti dítěte. Tyto tři základní principy jsou uplatňovány v zařízeních nazvaných Domy dětí. montessori školky Nusle Základních principů této pedagogiky je hned několik. Radí se mezi ně svoboda volby, hračky, odměny a tresty, ticho, důstojnost nebo kázeň. Na všechny jmenované body přišla Maria Montessori při zúčastněném pozorování. Svoboda volby se týká toho, že si děti samy po sobě Pražského povstání uklízí své hračky. Zprvu to dělala učitelka, děti se však okolo ní neustále shlukovaly a snažily se jí pomáhat. Učitelka z toho usoudila, že děti jsou neposlušné. Montessori však při pozorování došla k názoru, že děti si chtějí hračky sklízet samy. Podobně je Pankrác tomu s volbou pomůcek. Díky tomu, že se děti dostaly do skříně učitelek s pomůckami, postupně si je vytahovaly a odnášely. Učitelka to považovala jako krádež či neúctu, Montessori si však incident vysvětlila po svém, že děti znají pomůcky dobře na to, aby se samy rozhodly, kterou pomůcku zvolí. A tak se začaly používat nízké skříňky, aby děti měly volný přístup k materiálu. V rámci hraček bylo montessori školku Nuslím vypozorováno, že u nich děti nevydrží příliš dlouho. Přestože měly ve třídě spousty nádherných hraček, nebylo o ně projeveno valného zájmu. Proto jim Montessori ukázala, jak se s nimi hraje. Děti to však po chvíli přestalo bavit. Montessori tak došla k dalšímu
závěru, že v životě dítěte je hraní něčím nedůležitým, něčím, k čemuž se dítě uchyluje, když nemá možnost dělat něco Zvonařka lepšího. Dítě cítí, že jeho posláním je něco závažnějšího. Při pozorování se také zjistilo, že odměny a tresty jsou pro děti soukromé mateřské školy Prahou 2 Nuslemi