aktuálním a neustále diskutovaným tématem. Může existovat jako metoda práce, samostatný předmět, zájmová činnost nebo jako pedagogický Dvorce princip. Je součástí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní a základní vzdělávání. V této kapitole popíšu, jak je montessori školka Barníku dramatická výchova definována, jakých dosahuje cílů, vymezím její obsah a s ním spojené metody a techniky a její využití v mateřské škole. Vymezení dramatické výchovy V současné době není zcela vytvořena terminologie ani teoretické zázemí oboru dramatická výchova, Kavčí Hory můžeme se proto setkat s různými názvy. Objevují se termíny jako dramatická výchova, tvořivá dramatika, výchovná dramatika nebo drarnika. montessori školce Braník Pavlovská se přiklání k termínu dramatická výchova, protože nejlépe vystihuje hlavní cíle tohoto oboru, tedy výchovu a rozvoj osobnosti jako celku. Machková s. uvádí, že dramatická výchova je pojem označující zkušenostní učení, tj. jednání, osobní, nezprostředkované poznávání sociálních vztahů a dějů, přesahující aktuální reálnou praxi zúčastněného jedince. Je založena na prozkoumávání, poznávání a chápání mezilidských vztahů, situací a vnitřního života lidí současnosti i minulosti, reálných i fantazií vytvořených. Podle Pavlovské jde o systém osobnostně sociálního učení, v němž se navozují specifické situace, jejichž prostřednictvím se oživují procesy socializace. Snaží se vyvolávat situace, ve kterých má člověk možnost zkoušet si své jednání. Aktéři při hrách vstupují do
rolí a jednají v dané situaci jako. Valenta s. uvádí následující definici Dramatická resp. divadelní výchova je systém řízeného, Braníkem montessori školkám aktivního uměleckého, sociálního a antropologického učení dětí či dospělých založený na využití základních principů a postupů dramatu se zřetelem na jedné straně ke kreativně uměleckým a k pedagogickým požadavkům, na straně druhé k bio psycho sociálním podmínkám. Základní metodou dramatické výchovy je hraní rolí. Valenta definuje hraní rolí jako výchovnou a vzdělávací metodu vedoucí k montessori školky Braník plnění esteticko výchovných, osobnostně a sociálně rozvojových a věcně vzdělávacích cílů na základě improvizovaného rozehrání a následné reflexe fiktivní situace. Můžeme tedy říci, že jde o úkol, ve kterém hráč zobrazuje určitý jev nacházející se v určité situaci, založené na konkrétní vnitřní představě. Jelikož se tato práce věnuje využití dramatické výchovy v mateřské škole, uvedu cvičením těhotné nedaleko Prahy 4 Braníku