objekt s přesnou metodikou svého využití a nácviku zacházení, který slouží k osvojení si konkrétní izolované dovednosti, která pak může být aplikována v praktickém životě v řadě situací Montessori, Jedná se například o pomůcky ke cvičení činností praktického Budějovické školka montessori života a speciální pomůcky pro rozvoj smyslů, rozvoj řeči, rozvoj matematických schopností atd., které ve svém celku tvoří tzv. Budějovická připravené prostředí. Tedy prostředí, v kterém dítě nalezne to, co je v daném čase nejdůležitější pro jeho rozvoj. Učitel by měl dobře znát jednotlivé senzitivní fáze a být dobrým pozorovatelem, aby mohl správně analyzovat a nabídnout dítěti vhodný materiál k naplnění jeho potřeb Hillebrandová, b. Maria Montessori popisuje toto připravené prostředí jako prostředí, které vzbudí v dětech pocit svobody. Děti zde samy projeví své přirozené potřeby a zaujmou vlastní postoje. V takovém připraveném a bezpečném prostředí se mohou Kačerov projevit přirozené povahové vlastnosti dětí. Základní principy Vzdělávací princip Montessori pedagogiky lze shrnout do požadavku dítěte montessori školkami Budějovické vůči vychovateli Pomoz mi, abych to mohl udělat sám. Princip věkové heterogenity Charakteristické pro didaktickou koncepci Montessori je slučování dětí různého věku a odmítání striktního rozdělování podle ročníků. Jde o spojení optimálně tří věkových skupin, které odpovídají třem vývojovým stupňům, jdoucím po sobě Rýdl, V těchto věkově smíšených skupinách má vznikat na základě
harmonického soužití, spolupráce a vzájemné pomoci jednotlivců vědomí sociální jednoty, v níž je jedinec respektován ostatními subjekty a ve které se může bez překážek uplatňovat. Mladší se učí od starších a starší děti rády učí mladší a starají se o ně Hillebrandová, b. Princip pohybu Pohyb je pro každého člověka přirozenou aktivitou. Montessori princip pohybu promítla zejména do cvičení praktického života, kdy si dítě prostřednictvím aktivní nápodoby osvojuje správné pohybové vzorce potřebné pro nácvik psaní, a to prostřednictvím systematického rozvoje jemné i hrubé motoriky. Pohyb se používá i k rozvoji myšlení, učení a zapamatování si Pankrác Hillebrandová, b. Kvalitativně zaměřená výchova u předškolních dětí má nesmírný význam pro jejich budoucí pohybové vzorce. V budějovickými pražskými autosklem