samo, který je nekriticky přejímán. Dítě přijímá rodiče i jako vzor pro volbu vhodných alternativ výběru žádoucích i nežádoucích vlastností a projevů chování, což posiluje sebevědomí dítěte. Během batolecího věku si dítě zpravidla potvrdí jistotu rodinných vazeb montessori školky Blatiny natolik, že je schopné navazovat kontakty i s lidmi mimo rodinu, především s vrstevníky, v předškolním věku se pak uvolňuje vázanost na Blatiny rodinu a postupně i vázanost na dospělé. Jedním z dalších základních úkolů této vývojové fáze je sebeprosazení ve skupině montessori školka Blatinám vrstevníků, kde dochází postupně k diferenciaci a specifikaci sociálních rolí. Starší děti nebo dospělé osoby zůstávají nedostupnou konkurencí, s níž nelze soupeřit Vágnerová, Součástí identity jsou i všechny zastávané sociální role. Tyto role, především ty, jež přesahují rámec rodiny a signalizují jeho pozici v jiném sociálním prostředí např. mateřská škola, nabývají na významu. Dítě se však také učí žádoucím vzorcům chování, které mají obecný charakter, tj. nejsou součástí jen některé role. V této oblasti jde především o rozvoj prosociálního chování, které lze charakterizovat jako pozitivní, respektující ostatní. Jeho rozvoj je spojen s dosažením určité úrovně empatie, se schopností kontroly agresivity a ovládání vlastních aktuálních potřeb. Rozvoj prosociálního chování je spojen s kontrolou a ovládáním agresivních tendencí. V chování předškolních dětí se objevují různé druhy agresivních Praha 17
projevů. Mladší děti reagují snadněji fyzickou agresí, u starších převažuje agrese verbální. V průběhu vývoje obyčejně klesá Bílá Hora četnost instrumentální agrese, k níž se uchylují mladší děti, když jsou nějak frustrovány a nedovedou reagovat zralejším způsobem Vágnerová, Sourozenecké vztahy mívají dost často ambivalentní charakter, kde děti jsou zároveň spojenci i soupeři. Spojenci se stávají ve společné hře, tento typ vztahu se rozvíjí především tehdy, jestliže se věk a vývojová úroveň dětí příliš neliší. Soupeři se stávají v pomyslném boji o přízeň rodičů. Důležitý je postoj rodičů, jak se dovedou vcítit do dětí a jak jim prezentují své názory tak, aby se jako sourozenci navzájem přijali Vágnerová, U kamarádů má dítě určitou možnost volby, může je, na rozdíl od sourozence, Blatinami montessori školkami odmítnout, pokud mu nevyhovují. Předškolní dítě preferuje takového kamaráda, který by mu byl podobný, měl podobné kompetence a stejné