úsilí při zkoumání zákonitostí. Samo dokáže hodnotit své úspěchy a síly při získávání informací a experimentech, je schopno postupovat dle návodu, instrukcí a dokáže používat jednoduchých znaků a symbolů. Kompetence k řešení problémů předpokládaným Luka výstupem je schopnost dítěte řešit problémy ve svém okolí, které zná na základě předchozího pozorování a z toho vyvozených algoritmů, které je schopno aplikovat na vzniklou situaci. Tyto představy pramení ze schopnosti rozlišení mezi funkčním a nefunkčním řešení problému a pochopením, že řešením problému může situaci ovlivnit ve svůj prospěch. Tato kompetence je posilována, pokud je Zbuzanech montessori školkách dítě oceňováno nejen za úspěch, ale také za snahu. Kompetence komunikativní dítě je schopno komunikovat se svým okolím, dokáže tedy samostatně sdělit své potřeby a emoce pomocí řeči a gest. Samo je schopno pochopit slyšenou řeč a vede smysluplný dialog, ve kterém montessori školky Zbuzany používá věty, otázky a odpovědi, postupně si zlepšuje svou slovní zásobu, kterou aktivně používá. Komunikace probíhá bez ostychu a vnímá komunikaci pozitivně. Kompetence sociální a personální pochopení společenských hodnot, jejich dodržování a schopnost nést důsledky za své chování je další schopností, kterou by si dítě mělo osvojit před ukončením předškolního období. Dítě by mělo být Praha 13 schopno dodržovat pravidla, která mu byla vysvětlena a která pochopilo. Dokáže odmítnout nevhodné chování a dokáže čelit projevům
násilí. Kompetence činnostní a občanské dítě si vytváří smysl pro povinnost, dokáže plánovat činnosti a cíleně ovlivňovat jejich