více. Při pohledu na obrázek nebo skládačku dokáží poznat, které části ještě chybí. V tomto věku již děti chápou souslednost Lužinami montessori školku každodenních událostí a činností a význam pojmů o množství a velikosti. Dokáží porovnávat Allen, Marotz, Kognitivní vývoj pětiletého dítěte V pěti letech děti ze dvou vystřižených trojúhelníků sestaví čtverec nebo obdélník a z malých kostek postaví schody. Pětileté dítě chápe pojmy jako stejný tvar a stejná velikost nebo nejmenší a nejkratší. Dokáže označit předměty, které mají v řadě Lužiny zvláštní postavení např. první, druhé, poslední a roztřídit předměty na základě dvou kritérií, např. podle barvy a tvaru. Pětileté montessori školky Lužiny dítě z různých předmětů vybere ty, které mají jeden společný rys klasifikační schopnost. V tomto věku umí děti počítat do dvaceti a dál. Leckteré dítě už napočítá do sta. Děti poznají číslovky od jedné do deseti a chápou pojem menšího množství. Chápou pojem polovina. Umí říci, kolik dílů má rozpůlený předmět. Děti znají hodnotu některých mincí a umí je pojmenovat. Začínají počítat a šetřit peníze. Pětileté dítě chápe pojmy jako tma, světlo, brzy. Rozumí již vztahu mezi časem odměřovaným hodinami a denním programem. Praha 13 Ví, k čemu slouží kalendář. Některé děti poznají čas na hodinkách, když ukazují celou. Mnoho dětí v tomto věku umí celou abecedu a velká i malá písmena. Mají nespočet otázek, jsou zvídavé a učí se s velkým zápalem Allen, Marotz, Osobnostně sociální vývoj Jedním ze
zásadních sporů, které se vedou na téma osobnostního vývoje, je poměr vlastní vůle a vlivu prostředí. Jako zajímavé se nám z tohoto pohledu jeví pojetí E. Eriksona a S. Freuda. Porovnáme li jejich názory, zjistíme, že ačkoli E. Erikson akceptuje mnoho Freudových názorů, Luka liší se od něho ve dvou důležitých bodech. E. Erikson považuje děti za aktivní, zvědavé badatele, kteří se pokouší adaptovat se na své Butovice prostředí spíše než za pasivní otroky biologických potřeb, kteří jsou formováni svými rodiči. E. Erikson věřil, že lidé se musí montessori školkám Lužinám vyrovnat se sociálními realitami na úrovni ega, aby se úspěšně adaptovali a vykázali normální vzorec vývoje. Druhý rozdíl je ten, že E. montessori školkách Lužiny Erikson klade mnohem méně důrazu na sexuální potřeby a mnohem více na kulturní vliv než Freud. Děti předškolního věku se podle Eriksonovy teorie osmi fází vývoje nacházejí ve fázi řešení konfliktu iniciativa versus vina. Pokoušejí se hrát dospělé a přijmout odpovědnost, která je nad jejich schopnosti. Někdy je cílem jejich aktivit něco, co je v rozporu s cílem rodičů a jiných členů rodiny, tento konflikt v nich může vyvolat pocit viny. Úspěšné vyřešení této krize vyžaduje nalezení rovnováhy. Dítě si musí podržet smysl pro iniciativu a přesto nezasahovat do práv, výsad nebo cílů jiných Shaffer, To vede k dalšímu klíčovému pojmu této práce, kterým je sebepojetí a identita, která vzniká a je ovlivňována rozvojem kognitivních procesů v předškolním věku. Dítě o sobě uvažuje, uvědomuje hlídání dětí v Praze 5 Lužinách