potřeby jedince, v takovém prostředí se velmi často stává, že rodiče dětí, které většina mateřských škol nepřijme, naleznou útočiště v mateřské škole s principy montessori pedagogiky. I v naší mateřské škole je mnoho dětí, které pravidelně navštěvují speciálně pedagogická centra a učitelé jim vypracovávají individuální vzdělávací plány. Pro většinu z nich je dále počítáno do budoucna s integrací na běžnou základní školu. I kvůli těmto zkušenostem vznikl projekt, který byl zaměřen na děti předškolního věku Cyrilov s předpokládaným odkladem povinné školní docházky. Tento projekt se zaměřil nejen na práci s dětmi, ale také na práci s rodiči, kterým byly doporučovány domácí přípravy. Cílem výzkumného šetření je zjistit, zda dojde ke zlepšení výsledků dětí během dvacetitýdenního kurzu předškolní přípravy pomocí montessori pomůcek, který navštěvují děti i se svými rodiči, kterým je doporučováno, jak s dětmi mohou doma dále pracovat. Tato práce se skládá ze dvou částí. První, se skládá ze tří kapitol. V první z Praha 20 nich je popsána montessori pedagogika z pohledu historických souvislostí, jsou zde vysvětleny základní principy a pojmy, jsou zde popsány montessori školky Brandýs nad Labem základní materiály jednotlivých výukových oblastí a charakterizovány senzitivní fáze vývoje dítěte. Druhá kapitola hovoří o montessori školku Brandýsu problematice předškolního vzdělávání, charakterizuje vývoj dítěte předškolního věku, mateřskou školu, dítě a jeho vývoj v domácím
prostředí a dítě, se speciálními vzdělávacími potřebami. Třetí kapitola hovoří o školní zralosti a připravenosti, vysvětluje tyto pojmy, charakterizuje testy a popisuje problematiku odkladu školní docházky. Druhá část, respektive čtvrtá kapitola, je pak samotným výzkumným projektem, který se zabývá předškolní přípravou pomocí montessori pomůcek pro žáky s předpokládaným odkladem povinné školní docházky. Který bude realizován na souboru deseti dětí a jejich rodičů, kteří se zúčastní dvaceti setkání po devadesáti Brandýsem montessori školkou minutách v odstupu jednoho týdne. V této kapitole se pokusím potvrdit výzkumné teze, ve kterých předpokládám, že cílená práce s školka montessori Brandýs pomůckami, které nabízí montessori pedagogika, zlepší připravenost dětí na nástup povinné školní docházky. Ke zpracování diplomové práce a výzkumného projektu byly použity tyto metody a techniky analýza odborné literatury, analýza dokumentace dětí, pozorování dětí cvičili dítěti v Praze východ Brandýse